Sellon jousi

Husson-Mariet -sellonjousen toinen haltija Tatu Kauppinen soitti selloa klubin 25-vuotisjuhlissa Helsingin Suomalaisella klubilla.

Klubimme omistaa Ranskassa 1920-luvulla rakennetun Husson-Mariet arvojousen, joka on lahjoitettu Taideyliopiston Sibelius-Akatemian sellonsoiton opiskelijoiden käyttöön. Jousen saa käyttöönsä vuorollaan yksi Sibelius-Akatemian valitsema nuori lahjakas sellonsoiton opiskelija. Jousen arvo ostohetkellä oli n. 15 000 euroa, ja sen hankinnassa avusti soitinrakentaja Ilkka Vainio.

Sellonjousen haltijat

2020 – 2021 Leonardo Chiodo
2021 – 2023 Tatu Kauppinen

Jousen rakenne ja historiaa

Husson-Mariet -jousen runko on brasilialaista pernanbuco-puuta, en metalliosissa on kultaa (mikä on verrattain harvinaista aikakauden jousille) ja sen jouhet ovat mongolialaisen hevosen hännästä.

Jousen on rakentanut ranskalainen jousenrakentaja Auguste Husson, joka syntyi 1870 ja kuoli 1929. Jousi on tiettävästi rakennettu Lyonissa 1920-luvun alussa. Lisänimensä se on saanut Hussonin Mariet-vaimon mukaan. Hussonit olivat suuri soitinrakentajasuku. He olivat myös tärkeä osa ranskalaista kuuluisien jousisoitinten rakentajien koulukuntaa, jonka tunnetuimpia nimiä olivat Vuillame, Vigneron ja Lamy.

Jousen elämää voi seurata myös Instagramissa, jossa sillä on oma tili nimellä hussonmariet.

YouTube-videon näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.