Rotari ja Malmgårdin kreivi - kesäretki ja vitjojenvaihto Pernajassa

9.6.2024

Rotaryklubimme kesäretki suuntautui tänä vuonna kartanotiheydeltään verrattomaan Pernajaan Loviisan suunnalle. Malmgårdin kartanolla meidät vastaanotti itse kreivi Henrik Creuz ja helmeilevät lasilliset kartanon omaa siideriä. Kiinnostavalla kierroksella saimme vaellella kartanon kauniissa huoneissa ja kuulla tarinoita sen edellisistä asukkaista ja historiasta.

Vuosina 1882-1885 rakennettu linna edustaa hollantilaista uusrenessanssityyliä. Jo eteisaulassa voimme ihastella upeita kattomaalauksia, jotka koristivat ruokasalia lukuunottamatta kaikkia huoneita. Juhlasalin silasivat muranonlasiset kattokruunut sekä maalaukset ja ikkunat, joista avautuvat upeat näkymät kartanonpuistoon. Kartano on edelleen asuinkäytössä ja sen pelloilla viljellään viljaa luomumenetelmin.

Kartanokierroksen jälkeen shoppailimme vielä paikallisia tuotteita kaurahiutaleista oluisiin kartanon puodista.

Vitjojen vaihto ja mukavaa yhdessäoloa erämaalinnassa

Retken seuraava kohde oli klubimme jäsenen Helena Ahosen ja puolisonsa Jukan erämaalinna, jonka he olivat omin käsin rakentaneet vuosien kuluessa. Maittavan päivällisen, Kirstin keiton, jälkeen saimme kuulla, kuinka kesäpaikka oli noussut sherry-torneineen keskelle kuusimetsää. Helena myös valaisi meitä Pernajan kiintoisasta historiasta, johon mahtuu paljon muutakin kuin Mikael Agricola!

Mökin salongissa pidimme myös vitjojenvaihtoseremonian. Erik Rosenlew luovutti juhlallisesti klubin vitjat ensi kauden presidentille Sirpa Soukille. Puheessaan Sirpa kertoi katsovansa tulevaan kauteensa luottavaisena ja innostuneena.

”Toivon, että rotary-vuoteni teeman ”Koe Rotaryn ihme” mukaisesti jokainen klubin jäsen kokee omanlaisensa Rotaryn ihmeen. Olipa se sitten uusi ystävyys, onnistunut projekti, mielenkiintoinen esitys tai merkityksellinen tapahtuma palvelusta. Vain yhdessä voimme tehdä tästä kaudesta unohtumattoman”, hän totesi innostavan puheensa päätteeksi.

Presidentit Erik Rosenlew (2023-2024) ja Sirpa Soukki (2024-2025)

Tilaisuudessa Erik myös luovutti presidentin päätöksellä Paul Harris Fellowship -tunnustuksen aktiivisesta toiminnasta Essi Isomäelle.

Kuohuviinimaljat ja herkullinen kakku kruunasivat päivän. Illan pimentyessä matkasimme takaisin Helsinkiin taas yhtä yhteistä kokemusta rikkaampina.

Kiitos kaikille retkeä järjestäneille, oli huippuhauskaa!

Kuvat: E.Isomäki, S.Kaski, H.Creuz